Eindexamen havo

De Online Portal van het vak maatschappijwetenschappen

Deze pagina geeft je alle tips over het havo eindexamen op een rijtje. Kijk de komende weken regelmatig of er nieuwe tips, oefeningen en video’s zijn toegevoegd.

De meeste gestelde vragen zijn:

  1. Wat is de kern van de examenstof? Antwoord: het gaat om drie verschillende kernen:
    1. De kernconcepten en hoofdconcepten actief kunnen gebruiken (bijvoorbeeld bij de bekende toepassingsvragen).
    2. De onderzoeksbegrippen kunnen begrijpen als er naar gevraagd wordt en deze actief kunnen gebruiken, bijvoorbeeld dat je een hypothese kunt verwoorden bij een bron.
    3. De ‘contextspecifieke eindtermen’ onthouden en deze actief kunnen gebruiken op het eindexamen. Het gaat hier om de detailkennis bij de onderwerpen Samenlevingsvormen (H.12), Maatschappelijke Verschillen (H.13) en Veiligheid (H.14). Denk bijvoorbeeld aan een vraag over de kenmerken van een kostwinnersgezin of de vijf beleidsinstrumenten van de overheid om sociale ongelijkheid te bestrijden of de klassieke en moderne school van het strafrecht.
  2. Waarom zijn de definities zo lang? Antwoord: omdat ze ook op deze manier letterlijk in de syllabus (eindtermen) staan. Deze definities zijn bedacht door wetenschappers, niet door docenten die lesgeven aan havo5 en Seneca hebben geschreven 😉 Ook al zijn we voorstander van kortere omschrijvingen, deze 23+4 definities zijn echt vereiste examenstof.
  3. Moet ik de definities echt helemaal letterlijk kennen? Antwoord: het helpt wel natuurlijk, maar helemaal letterlijk hoeft niet. En je krijgt er ook geen punten voor. Je moet op het eindexamen onder andere vragen beantwoorden waarin je het passende deel van de definitie van een kernconcept kunt noemen. En natuurlijk uitleggen waarom dat onderdeel van de definitie past bij de vraag en bij de bron (toepassing). Wat niet goed is, is als je ‘even’ de hele definitie opschrijft en dan hoopt op 1 punt. Dat telt niet. Het gaat echt om het stukje dat past en de goede uitleg er bij. En natuurlijk het passende voorbeeld uit een bron.
  4. Zijn er tips om de definities te leren?
    • Antwoord: speciaal voor zijn eigen havo5 leerlingen heeft Marco Veldman verkorte definities gepresenteerd om makkelijker de echte (langere) definities uit je hoofd te leren. Het is gebaseerd op het principe dat je makkelijk iets klein kunt onthouden en met een beetje nadenken en concentratie daarna de langere versie ook kunt noteren.
    • Je kunt gebruik maken van de bestaande Quizlets (omdraaikaartjes) zoals van Jasper Rijk.
  5. Staat alle examenstof in deel 2 van het lesboek havo?
    • Antwoord: 98% wel. Wat er niet in staat, kun je gratis online vinden in het volgende document dat je docent via de MW-nieuwsflits heeft kunnen ontvangen. Belangrijkste wat mist zijn de cultuurdimensies van Hofstede en extra uitleg over de kernconcepten. Dit staat allemaal in deel 1 van het lesboek.
  6. Zijn er nog meer oefeningen? Er zijn toch maar weinig examens geweest?
    • Antwoord: jazeker. (a) Er zijn zelfs heel veel oefeningen waar je uit kunt kiezen. Kijk maar eens regelmatig naar deze Online Portal en dan hoofdstuk 11, 12, 13 en 14. Daar verschijnen een aantal keer per maand actuele oefeningen. Je hebt misschien wel een krant of Blendle nodig. Via NieuwsInDeKlas kan je docent dat gratis aanvragen. (b) Of kijk naar de examenoefeningen. We hebben elk examen opgesplitst en aangepast aan de nieuwste eindtermen. Daardoor is er veel te veel te oefenen. (c) En je kunt gebruik maken van de opdrachten uit het opdrachtenboeken. Vooral de grotere (moeilijke?) opdrachten zitten vol met oefenvragen voor het examen. Daar hebben we als schrijvers vooral ons best voor gedaan: liever veel wat saaie examenoefeningen dan een hoop leuke maar minder leerzame oefeningen. En aan leuk+leerzaam werken we nu gelukkig ook.

naarVideo’s kernconcepten naarVideo’s eindtermen naarEindexamenopgaven